Veilig thuis aangekomen in Beijing! - Reisverslag uit Beijing, China van Jacquelien Langenberg - WaarBenJij.nu Veilig thuis aangekomen in Beijing! - Reisverslag uit Beijing, China van Jacquelien Langenberg - WaarBenJij.nu

Veilig thuis aangekomen in Beijing!

Door: Jacquelien Langenberg

Blijf op de hoogte en volg Jacquelien

21 Maart 2007 | China, Beijing

Hallo lieve mensen,

Ik ben weer veilig thuis aangekomen in Beijing, CHINA! Ja, wat is er nou zo leuk aan, en wat doe je er in godsnaam en wat moet je ermee? Dat zal een Chinese overheid zich ook wel eens afvragen, denken jullie niet? Dit land heeft zoveel problemen aan en onder de oppervlakte.
Ik zal er niet al te diep op ingaan, maar werd alweer geconfronteerd met bijvoorbeeld vervuiling, de enorme kloof tussen arm en rijk, chaos in het verkeer, en noem maar op, oh ja en dan ook nog de corruptie hier. En ik denk dat de Chinese overheid zich natuurlijk hier wel van bewust is. De medicijnen zijn het waarborgen van de economische groei en het creeren van een sterk nationalistisch China gevoel. Wat dat laatste betreft een hele uitdaging, want als Chinees en dus ook als China in z'n geheel zijn er nog wel wat minderwaardigheidscomplexen weg te werken. Als Chinees heb je nu eenmaal zwart steil haar, ben je nu eenmaal niet zo groot, een platte neus en heb je niet zulke grote ogen.
En ze willen zo graag Westers zijn, krullen hebben, internationale kwaliteitsproducten kunnen veroorloven, zich kunnen meten met de beste op elk gebied. Het voorkomen van gezichtsverlies is een belangrijk aspect in de Chinese cultuur en in combinatie met de minderwaardigheidscomplexen moet een Chinees internationaal dus extra hard z'n best doen. Maar brengt ze het ook ergens? De Olympische Spelen van 2008 zijn niet voor niets in Peking.

(Je bent drie maanden weg, en overal staan weer nieuwe gebouwen, zijn nieuwe parken aangelegd, en begint iedereen 'hello', 'how are you' op straat tegen je te zeggen. Misschien moet ik Engelse lerares worden, verdien ik nog iets het komende jaar!)

Ze creeeren niet voor niets een vijand van het land (doe maar Japan), ze spelen niet voor niets een steeds groter wordende rol op het toneel van de wereldeconomie, en niet voor niets wordt hun aandeel in politiek-internationale invloedssferen steeds groter. Het is nodig voor de overheid om zich te bewijzen en om dit breed uit te meten om zo het gevoel van minderwaardigheid te verdrukken en plaats te laten maken voor een gevoel van een sterk, stiekem misschien wel superieur, China. Hmmm, interesting, to be continued...

Keep you posted!

Veel liefs, Dikke kus,