Mijn alledaagse leven in BJ en DE aardbeving.... - Reisverslag uit Beijing, China van Jacquelien Langenberg - WaarBenJij.nu Mijn alledaagse leven in BJ en DE aardbeving.... - Reisverslag uit Beijing, China van Jacquelien Langenberg - WaarBenJij.nu

Mijn alledaagse leven in BJ en DE aardbeving....

Door: Jacquelien

Blijf op de hoogte en volg Jacquelien

08 Juli 2006 | China, Beijing

Hallo lieve mensen,

Geen spannend nieuws. Bijgaand een link naar een site waar jullie een virtuele tour in mijn huisje kunnen nemen. Ik ben zeer tevreden met mijn Ikea inrichting, hoewel het volgens mijn Chinese vrienden 'te' Westers is ingericht, dus ik krijg binnenkort wat Chinese accessoires ter verbetering!!

Link voor tour:
http://www.mijnalbum.nl/Album=XQZZT4ZN

Ikea in China. Tja wat zal ik erover vertellen. In Nederland testen wij een bed en een bank voor slechts enkele minuten. Hier is het heel gewoon om een halve dag een bed uit te proberen. En een bank testen? Schoenen uit en languit liggen. Het is jammer dat ik mijn camara niet mee had, want ik had jullie graag willen vermaken met een aantal van deze scenes!!

Verder verbaas ik me over hoe het allemaal geregeld is hier in China, betreft huur, water, gas en electra.
In Nederland heb je automatisch incasso en dat soort gedoe. Hier heb je gewoon een kaart. En tegen de tijd dat je moet betalen hangen ze een briefje op je deur, hoeveel je moet betalen en dan ga je naar het management office en dan betaal je.

Voor gas heb je een opwaardeerkaart. Je moet naar de Agricultural Bank of China, om daar even 'bij te tanken' zodat je weer verder kan. Dit zelfde geld voor electriciteit, dat kost 0.04 cent per 1 (='?'). En waar die 1 voor mag staan weet ik nog steeds niet. Maar je verbruikt 7 'X' per dag ongeveer.

En dan de telefoonrekening. Ze bellen je twee dagen voordat je moet betalen. Je gaat naar de Bank of China, om je rekening te betalen. Heel lastig als je geen account daar hebt, maar goed het kan ook via de balie, waarvoor je een hoge graad van geduld moet hebben, want het gaat ongeveer net zoals het postkantoor in Dronten, nummertje trekken, wachten, nog even wachten, nog even wachten en dan ja ja ben je aan de beurt.
Mocht je niet betalen, dan sluiten ze je gewoon af en bellen ze om de haverklap (althans een antwoordapparaat) dat aangeeft dat je moet betalen en hoeveel. En ze zorgen er wel voor dat je snel betaald, want ze bellen gewoon om 7uur in de morgen!!! :-)

En de vuilnis. Dat gooi je hier gewoon op de gang. Daar hebben ze iemand voor in dienst genomen omdat op te ruimen! Het maakt niet uit wat je zet het er neer en binnen een mum van tijd is het weg.

Inmiddels heb ik ook weer rugklachten, ik zal binnenkort even wat foto's posten van mij aan de afwas, achter de strijkplank en een close up van mijn toilet..... Allemaal gebouwd voor mensen tot maximaal 1.50m!!



Oh ja, voor ik het vergeet: Beijing is 'getroffen' door een door een aardbeving. Dinsdagmorgen, 1200, 5.1 op de schaal van Richter. Epicentrum Tianjin. Aantal gewonden in Beijing: 0. Aantal minuten van angst: 0 . Spannendheidsgraad voor China : 0. Spannendheidsgraad voor de kijkers thuis: 10. Nietwaar?


Nog een aardbeving is waargenomen, en wel in mijn sociale leven. Want net nu ik dacht dat met de repatriatie van mijn klasgenoten mijn leven weer wat rustiger zou worden, loopt het de spuigaten uit! Ik realiseer mij dat mijn tijd nog maar kort is voordat ik op vakantie naar Nederland ga, en ik wil nog zoooveel doen.

Zijn er nog mensen met wensen? Mijn koffer gaat leeg mee naar NL, en die kan ik op request vullen, wie graag iets uit dit meest bijzondere land op aarde wil hebben, laat dat dan eventjes weten....

Voor wie een late update wil uit de Flevopost:
http://www.flevopost.nl/index.php?dir=11&art=3231491.htm

Wat heb ik verder nog te vertellen? Weinig eigenlijk, ik ben druk met van alles en nog wat. Voornamelijk met piano spelen op dit moment. Ja ja, mijn buren zijn uiterst blij met hun nieuwe buurvrouw!! Ik hoop dat alles goed geisoleerd is, want anders ben ik bang dat nog wel eens wat scheve gezichten kan gaan zien!

En na mijn vakantie in Nederland, zal mijn zus me vergezellen naar Beijing Capital. Dat wordt een groot feest! Wellicht is het dan eens tijd voor een kleine tour in China, aangezien ik al een tijd niet meer heb gezien dat de skyline van BJ. Dus Monique, we moeten nodig eens de Lonely Planet doornemen.

Ik wens jullie nog een fijn weekend!!

Oh ja, en tot mijn spijt zijn mijn lange blonde haren kort!! :-( Een verchineeste fransoos heeft de schaar erin gezet en heeft tot het resultaat geleidt, dat hij in plaats van net onder mijn schouder net boven mijn schouders heeft geknipt!! Ik kan hem wel schieten, nu maar hopen dat mijn haar snel groeit.....Gezien de genen die ik geerfd heb van moeders zie ik dat niet snel gebeuren. Dus Sylvia, nu weet ik het zeker, er komt nooit iemand anders meer aan mijn haar, alleen jij nog! Dus ik hoop dat je blijft knippen tot je 80 bent!

Oh ja, en Peter Brave, je naam staat in de Flevopost! Eindelijk hebben ze mijn artikel geplaatst over onze bijzondere zakenreis!!


Liefs, zwaai zwaai!
Jacquelien...

Ps. Marianne, ik weet niet hoe lang mijn zus stage zal lopen, maar ze kan je straks vast hele leuke verhalen vertellen over China. En de veranderingen hier zijn onbeschrijflijk groot!!

  • 10 Juli 2006 - 08:00

    Linh:

    aaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhh je haar??????!!!!!!!!!!

    Zonde man, maar ja, groeit wel weer :)

    Tot snel!! Linh

  • 10 Juli 2006 - 08:00

    Linh:

    aaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhh je haar??????!!!!!!!!!!

    Zonde man, maar ja, groeit wel weer :)

    Tot snel!! Linh

  • 10 Juli 2006 - 15:18

    Lydia:

    Hey, leuk weer wat te horen van je. Gaaf zo'n piano daar, en een mooie! Bij mij hadden ze preceis hetzelfde gedaan met mijn haar, maar het groeit wel snel hoor, voor je het weet komt het weer over je schouder. Oja, stel je bent in NL, bij de Tuinen verkopen ze haarpillen, daar schijnen je haren sneller van te groeien, dus die slik ik elke dag. Wie weet he.

    Nog heeeeeeeeel veel plezier he daar,

    Knuffel van Lydia

  • 13 Juli 2006 - 09:46

    Françoise:

    Laat me even weten wanneer je weer in het land bent. Dan kunnen we weer even een avondje bijpraten. Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacquelien

Ik studeer een jaar Mandarijn (de nationale taal van China) aan de Universiteit van Beijing. Verder gooi ik me in het diepe betreft de Chinese cultuur en alle andere gewoontes die ze er hier op na houden!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 30602

Voorgaande reizen:

09 Juni 2007 - 25 Augustus 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: