Gewoon een ongewoon land, China... - Reisverslag uit Beijing, China van Jacquelien Langenberg - WaarBenJij.nu Gewoon een ongewoon land, China... - Reisverslag uit Beijing, China van Jacquelien Langenberg - WaarBenJij.nu

Gewoon een ongewoon land, China...

Door: Jacquelien Langenberg

Blijf op de hoogte en volg Jacquelien

25 November 2006 | China, Beijing

Hallo lieve lezers,

Het werd wat stil aan de overkant, maar ik leef nog steeds. Mijn gezondheid laat me de laatste tijd in de steek, dus ik lig veel in bed. Wanneer mijn maag, myself and I de onenigheden weer hebben bijgelegd komt het allemaal wel weer goed denk ik.
In de tussentijd heb ik af en toe mijn bed verlaten om leuke dingen te doen, want die muren zijn ook zo wit hier.
Ik ben druk met allerlei dingen voor mijn weeskindjes, ze zijn allemaal zooooo lief dat je ze allemaal mee naar huis zou willen nemen. Ik ben druk bezig met mijn pr verhaal voor jullie, die krijgen jullie volgende week een keer te lezen!! :-)

Ik ben vorig weekend naar Shijiazhuang geweest. Deze stad ligt zo'n 280 km van Beijing, in de provincie Hebei. Ik moet zeggen met zijn 2,5 miljoen inwoners is het een piepklein plaatsje in vergelijking met de stad waarik zelf in woon. Heerlijk zo die 'rust' op straat, en niet zoveel verkeer. We hebben een mooie tempel bekeken, en door de stad gewandeld, ook een die economisch enorm in de groeispurt zit! Maar aan het provincial museum moeten ze nog even werken, wat een onzin zeg. Er staan geen oude dingen in, maar wat in welke provincie aan materialen en producten geproduceerd worden. Dat heeft toch niets met geschiedenis te maken. Ik zou eigenlijk die zondag nog als publiek moeten hebben gefungeerd op de locale televisie, maar ik er toch voor gekozen om mijn mega grote hotel kamer te blijven, en voor de verandering eens een bad te nemen dan de douche. Die neem ik al 364 dagen van het jaar!

Van de week ook thanksgiving gevierd met wat Amerikaanse en Engelse vrienden. Op deze dag vieren de Amerikanen dat ze de Engelsen uit hun landen hebben gegooid! Altijd fijn dan zo'n internationaal gezelschap!!! Er was een lichte verbazing bij de Engelsen, die hadden geen idee...haha...arme Engelsen. We hebben met een aantal man een kalkoen van 7,5 kilo opgegeten, dus iedereen kon na die tijd kukelend naar huis! Tenminste kukelt een kalkoen eigenlijk wel???!!! Het was gezellig.
Oh heb tussendoor even gegoogled en een stukje kalkoen historie gelezen, een kalkoen 'klokt' of 'gabbert'.
En een kalkoen staat ook wel voor opgeblazenheid, zeer toepasselijk na zo'n enorme maaltijd!!
Mmmm en dan stond er nog dit:
Het Engelse woord turkey betekent niet alleen kalkoen , maar staat ook voor domoor , idioot en kan nog fiasco betekenen. En Turkije is in het Engels : Turkey. Tja wat moet je hiervan denken. Mogen ze daarom nog niet toetreden tot de EU???
En volgens een Duitse schrijver wordt de spreekwoordelijke domheid van de kalkoen nog overtroffen door zijn lelijkheid.
Oke genoeg over de kalkoen, wie meer wil weten kijkt maar even op kalkoen.nl
Tegenwoordig kun je ook werkelijk alles googlen! Dit werkwoord is zelf al opgenomen in een woordenboek. Ongelooflijk!

Wat is nieuw in BJ? Weinig eigenlijk, de gebouwen worden in no time de grond uitgestampt. Ze zijn al bezig met de zesde ring, en overal komt asfalt te liggen en krottenwijken met de grond gelijkgemaakt.
Oh ja, en het heeft gesneeuwd vannacht. Wat een verassing, het was weliswaar natte sneeuw, maar de temperatuur daalt nu flink, maar ik blijf gewoon stug rokjes dragen, want zo koud is het toch nog niet?!!

Ik ben druk bezig met kerstkadootjes zoeken, we doen dit jaar een soort dobbelspel waar je alleen maar kadootjes mag kopen van 2,50. Niet dat de prijs zo lastig is, maar er zijn zoveel leuke dingen voor 2,50 hier, dat dat het juist zo lastig maakt! In nl ga je naar de zeeman, wibra of blokker en hup klaar ben je, maar hier, mmmm, heb elke markt al afgelopen met als resultaat o kadootjes!! Maar er is altijd nog internet, ook reuze handig en goedkoop, nog goedkoper dan de markt! Nou goed, voor degene die een kadootje van me krijgen, hoop dat het naar je zin is en zeg niet 'dat had je niet hoeven doen'! Misschien scheelt het dat je weet dat het niet duurder wordt/was dan 2,50!! :-)

Vanavond ga ik gezellig met een vriendinnetje op stap, even een lekker hapje eten en dan waarschijnlijk op naar de Salsa bar. Ben ik al in een eeuwigheid niet geweest.

Morgen gaan we samen naar mijn weeskindjes in Langfang. Heb mijn driver al opgesnort en gezegd dat hij om 11uur klaar moet staan! Dus hopen dat deze lieverd er staat morgen!

Voor degenen die nieuwsgierig zijn wat ik ga doen met de feestdagen! Ik ben voor de verandering eens in Nederland en gewoon thuis. Ik weet niet of ik veel plek heb in mijn agenda deze keer want ik ben niet van plan zo heel lang te blijven.

Goed lieve mensen, een heel fijn weekend, en tot gauw horens!

Dikke kus,
Jacquelien

  • 26 November 2006 - 05:25

    Dennis Saleh:

    Tis nu 6.24 en ik lees je verhaal.T ga je goed Jaque tot horens..... cya

  • 26 November 2006 - 11:31

    Je Zus:

    Vind het gezellig dat je er bent met de Kerstagen! Gaan we lekker een Turkey in de oven doen:-)

  • 27 November 2006 - 20:45

    Linh:

    Fijna reis naar nederland! Tis hier nog steeds best wel warm eigenlijk hoor :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacquelien

Ik studeer een jaar Mandarijn (de nationale taal van China) aan de Universiteit van Beijing. Verder gooi ik me in het diepe betreft de Chinese cultuur en alle andere gewoontes die ze er hier op na houden!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 30596

Voorgaande reizen:

09 Juni 2007 - 25 Augustus 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: